DRZWIAMI W TWARZ

DRZWIAMI W TWARZ

W czasie ceremonii pogrzebowej króla angielskiego Edwarda VII cesarz niemiecki Wilhelm II rzekł do prezydenta Stanów Zjednoczo­nych, Teodora Roosevelta: „Po zakończeniu ceremonii oczekuję pana u siebie o godzinie 14°° Mogę ofiarować panu 45 minut". „Przyjdę punktualnie - oznajmił spokojnie prezydent - ale nie mogę ofiarować Waszej Wysokości więcej niż 20 minut".*

 

Opis

Manipulacja polega na przedstawieniu szokującej propozycji w trakcie bezpośredniego kontaktu z „ofiarą”, aby następnie zgodzić się na znaczne obniżenie naszych oczekiwań, warunków (np. ceny). My zgadzamy się chętnie ufając, że robimy świetny interes przy okazji zadawalając pretensje manipulatora. Czyli niezwykle wygórowane, wręcz absurdalne sformułowane żądania przedstawiane są już na samym wstępie rozmowy.. Celem tego jest wysondowanie maksymalnej górnej granicy Stosują ją żony na zakupach i policjanci każący mandatami piratów drogowych. Odwrotnością szokującej oferty jest propozycja handlowa „królestwo za konia” - niestety w praktyce codziennej trafia się bardzo rzadko.

 

Przykład biznesowy

-          Ten samochód to niebywała okazja. 50 tysięcy złoty i ani złotówki mniej.

-          Strasznie drogo, mi się zdaje

-          Nic podobnego, 50 tysięcy to nasza cena.

-          Niech pan trochę opuści...

-          ....

Przykład domowy

-         Kochanie musimy natychmiast kupić ten nowy komplet mebli do kuchni i oczywiście jeszcze nowy zlew. Już nie mogę patrzeć na swoją kuchnię!

-         O.....

-         Co głos ci odebrało?

-         Ta.....

-         No dobrze to kup na razie nową kuchenkę mikrofalową a potem pomyślimy o reszcie, dobrze?

-         Dobrze.... Niech będzie już ta kuchenka....Kochanie.

 

Obrona

¨      Spytajcie się o uzasadnienie takiej oferty.

¨      Nie reagujcie bez refleksyjnie.

¨      Wstępna propozycja jest wygórowana często po to aby zdezorientować rozmówcę.

¨      Zwłaszcza w relacjach handlowych takie manipulacje zdążają się często we wstępnych fazach kontaktu

¨      Pamiętajcie, że w tej manipulacjach wstępna propozycja jest przynętą.



* Rogatko W., Z lamusa historii. 365 anegdot historycznych, Polska Fundacja Kościuszkowska, 1993