NIE ZAWIEDŹ MNIE

NIE ZAWIEDŹ MNIE

Mark Twain otrzymał kiedyś od przyjaciela z ławy szkolnej kartę pocztową bez znaczka. Po opłaceniu porta, przeczytał, co następuje:

"Stary przyjacielu, przesyłam ci serdeczne pozdrowienia. Mieszkam w Chicago i powodzi mi się doskonale. Twój dawny kolega Jackson."

W jakiś czas potem listonosz przyniósł Jacksonowi nieoznakowaną paczkę o wadze co najmniej 2 kilogramów. Zaintrygowany ciężarem i objętością paczki adresat uiścił bez wahania koszty przesyłki. Gdy po wielu trudach rozwiązał wszystkie sznurki, odwinął kilka warstw papieru, znalazł wreszcie kamień sporej wielkości i liścik następującej treści

"Stary druhu! Spieszę d donieść, że załączony kamień spadł mi z serca, gdy dowiedziałem się z Twojego listu, że powodzi Ci się doskonale.

Twój stary przyjaciel MARK TWAIN"*

 

Opis

Może ktoś nas obarczać swoimi oczekiwaniami, co do naszych zachowań, postaw. O ile jest to zrozumiałe w przypadku rodziców w stosunku do swoich dzieci, to przypisywanie nam pewnych cech przez obcych, bądź świeżo poznanych znajomych może mieć nie wiele wspólnego i z naszymi interesami, potrzebami, wyznawanymi wartościami. Problem polega na tym, że nie lubimy nikogo zawodzić, prawda? Ani tym bardziej kogoś do siebie rozczarować. Tak trochę z próżności i trochę z fałszywej dumy utkane jest tzw. „potwierdzenie behawioralne”. Samo sformułowanie oczekiwań wobec naszego postępowania już może determinować nasze działanie! Formułowanie takich oczekiwań wpływa na nasze zachowanie w taki sposób, że chcemy udowodnić stawiane przed nami HIPOTEZĘ. 

 

Przykład

-          Pan jako szczodry obywatel nie odmówi nam zapewne swojego finansowego wsparcia. Pragnę zaznaczyć, iż pański hojny datek itd. itp.

 

-          Przecież musimy oblać nowe mieszkanie! Nie zaprosisz nas!? (Zastaw się a postaw się!)

 

-          Oczekujemy, ze wasza firma – jako, ze rozpoczynamy współpracę – części usług wykona po obniżonej cenie.

 

Obrona

¨      Podobno w Szkocji jest pochowany pewien człowiek, na nagrobku, którego wyryto napis: „Tu leży człowiek, który usiłował spodobać się wszystkim. Zmarł śmiercią tragiczną”. Nie starajcie się zadowolić wszystkich, bo możesz skończyć podobnie. A szkoda by było …

¨      Odrobina pokory nikomu nie zaszkodziła.

¨      Pamiętaj o krótkim słowie „Nie” i nie spełniaj wszystkich oczekiwań, z jakimi się spotkasz.

 



* Pettyn A., Pettyn R., Sławni i … zabawni. Wielcy ludzie w anegdocie., Interlibro, Warszawa, 1992